Alkutalven ensimmäisen lumi-ja pakkasjakson aikana minulle tuli kiire värjätä viimeiset kattilalliset villalankaa ennen ”kunnon talven tuloa” ja pakollista taukoa. Pakkasta oli n. -6c ja innostuin lopulta värjäämään useana iltana töiden jälkeen. Höyry nousi kuin noitakattilasta pihalta ja upeaa tumman violettia lankaa nousi pestäväksi toinen toisen jälkeen.

 

Toisessa kattilassa minulla oli krapin jälkiliemi ja tuoretta sipulinkuorta. Väreistä tuli kauniita oranssin rusehtavia. Koska liemessä oli vielä väriä, laitoin sekaan täyden Wool-kerän sekoittelematta, ja se jäätyi kattilaan pariksi viikoksi. Seuraavan kerran kun kuumensin kattilan, heitin alunat mukaan ja niin tuli kaunis ruosteenruskea Wool-kerä. Tämän jälkeen sain tästä liemestä vielä 100g ihanan heleää vaaleaa oranssia (näkyy kuvassa vaaleimpana vyyhtinä).

 

1166658.jpg

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Sinipuu oli täysin uusi tuttavuus minulle. Keitin 100g sinipuuta noin tunnin, jäähdytin sen (jäähtyy muuten todella nopeasti pakkasilmalla ja jouduttaa värjäysprosessia kiitettävästi), sihtasin sinipuun murut pois ja laitoin alunan kanssa 200g 100% Jämsän huopatehtaan villaa mukaan. Ensimmäisten sekuntejen aikana villa värjäytyi lähes mustan voittoiseksi violetiksi. Annoin ”kiehua” toista tuntia. Jälkiliemessä oli erittäin voimakas väri, liemi oli lähes musta. Taas tuli 200g voimakasta violettia lankaa. Eikä seuraavastakaan satsista paljoan vaaleampaa vielä tullut. Kaiken kaikkiaan violetin väristä lankaa tuli eri sävyisenä peräti 950g.

 

1166663.jpg

 

Yhden 100g vyyhdin tein koivusta värjätystä keltaisesta liukuvärjätyksi kelta-violetiksi. Keitin vyyhtiä kahdessa erässä sinipuuliemessä ja kun väri oli tarttunut sopivasti, siirsin vyyhdin samanlämpöiseen puhtaaseen veteen alunan kanssa kiinnittymään. Tämänlaisia kokeiluja tarvitsee tehdä lisää. Keitetty sinipuumoska on tallella, ja aion keittää sen uudelleen ja saada ehkä vielä uusia värisävyjä. Tämä kokeilu oli antoisa ja mielenkiintoinen (ei vähiten pakkasen ja lumimäärän takia), ja langoista tuli upeita.Kattilani on pihassa katoksessa edelleen "valmiusasemissa", joten värjäyshetkiä näillä keleillä olisi mukava vielä tehdä. Kaupoista olen saanut sipulinkuoriakin hyvin mukaani.

 

1166668.jpg

 

Lopuksi vielä hauska tapahtuma kaupan kassalta. Olin kerännyt pussillisen sipulinkuoria ja totesin kassalle, että olen siivonnut sipulilaarinne. Kassarouva nappasi pussin minulta ja heitti sen roskiin, kiitti hieman nolosti ja totesi että heillä on sijainen ollut töissä, eikä laaria ole putsattu. Minä kiirehtimään aarrepussiani takaisin, että minä haluaisin ne sipulinkuoret itselleni lankavärjäyksiäni varten. Olin jopa hintalapunkin siihen laittanut. Ja samalla kiittelin sitä putsaamatonta sipulilaaria, oli varsinainen aarrelöytö!